banner
دانش جزئیات

اقدامات احتیاطی برای قالب گیری تزریق پلاستیک

قالب گیری تزریقی یک فناوری مهندسی است که شامل تبدیل پلاستیک به محصولات مفیدی است که می توانند خواص اصلی خود را حفظ کنند. شرایط مهم فرآیند قالب گیری تزریقی دما، فشار و زمان عمل متناظر است که بر جریان پلاستیک سازی و خنک سازی تأثیر می گذارد.


کنترل دما

1. دمای بشکه: دمایی که باید در طی فرآیند قالب گیری تزریقی کنترل شود شامل دمای بشکه، دمای نازل و دمای قالب می باشد. دما در دو پاس اول عمدتاً بر روان شدن و جریان پلاستیک تأثیر می گذارد، در حالی که دمای دوم عمدتاً بر جریان و خنک شدن پلاستیک تأثیر می گذارد. هر پلاستیک دمای جریان متفاوتی دارد. برای یک پلاستیک، به دلیل منابع یا درجه های مختلف، دمای جریان و دمای تجزیه آن متفاوت است. این به دلیل تفاوت در میانگین وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی است. پلاستیک در انواع تزریق فرآیند پلاستیک سازی در دستگاه نیز متفاوت است، بنابراین دمای بشکه نیز متفاوت است.


2. دمای نازل: دمای نازل معمولاً کمی کمتر از حداکثر دمای بشکه است. این برای جلوگیری از "پدیده ترشح بزاق" است که ممکن است در نازل مستقیم مواد مذاب رخ دهد. دمای نازل نباید خیلی پایین باشد، در غیر این صورت باعث انجماد زودرس مذاب و مسدود شدن نازل می شود و یا به دلیل انجماد زودهنگام مواد تزریق شده به داخل حفره، عملکرد محصول تحت تاثیر قرار می گیرد.


3. دمای قالب: دمای قالب تأثیر زیادی بر عملکرد داخلی و کیفیت ظاهری محصول دارد. دمای قالب به کریستالی بودن پلاستیک، اندازه و ساختار محصول، الزامات عملکرد و سایر شرایط فرآیند (دمای ذوب، سرعت تزریق و فشار تزریق، چرخه قالب‌گیری و غیره) بستگی دارد.


کنترل فشار

فشار در فرآیند قالب گیری تزریقی شامل فشار پلاستیک سازی و فشار تزریق است و به طور مستقیم بر پلاستیک سازی پلاستیک و کیفیت محصول تأثیر می گذارد.

1. فشار پلاستیک سازی: (فشار برگشتی) هنگام استفاده از دستگاه تزریق پیچ، فشاری که در بالای پیچ در هنگام چرخش و عقب نشینی پیچ وارد می شود، فشار پلاستیک سازی نامیده می شود که به عنوان فشار برگشتی نیز شناخته می شود. اندازه این فشار را می توان توسط شیر سرریز در سیستم هیدرولیک تنظیم کرد. در تزریق، اندازه فشار پلاستیک با سرعت پیچ ثابت است. هنگامی که فشار پلاستیک افزایش می یابد، دمای مذاب افزایش می یابد، اما سرعت پلاستیک سازی کاهش می یابد. علاوه بر این، افزایش فشار پلاستیک سازی اغلب می تواند دمای مذاب را یکنواخت کند، مخلوط شدن رنگدانه ها را یکنواخت کند و گاز موجود در مذاب را می توان تخلیه کرد. در عملیات کلی، تصمیم فشار پلاستیک سازی باید تا حد امکان پایین باشد، با فرض اطمینان از کیفیت خوب محصول. مقدار خاص با انواع پلاستیک های مورد استفاده متفاوت است، اما معمولاً به ندرت از 20 ㎏/c㎡ بیشتر می شود.


2. فشار تزریق: در تولید فعلی، فشار تزریق تقریباً همه ماشین‌های تزریق بر اساس فشار اعمال شده توسط پیستون یا بالای پیچ به پلاستیک (تبدیل شده از فشار روغن) به عنوان استاندارد است. نقش فشار تزریق در قالب‌گیری تزریقی غلبه بر مقاومت جریان پلاستیک از بشکه به حفره، دادن سرعت پر کردن قالب به ماده مذاب و متراکم کردن مواد مذاب است.

فشار تزریق به فشار تزریق و فشار نگهدارنده تقسیم می شود، معمولاً 1 تا 4 فشار تزریق + 1 تا 3 فشار نگهدارنده. به طور کلی، فشار نگه داشتن کمتر از فشار تزریق است. با توجه به مواد پلاستیکی واقعی مورد استفاده برای دستیابی به بهترین خواص فیزیکی، ظاهر و اندازه مورد نیاز تنظیم کنید.


شما نیز ممکن است دوست داشته باشید

ارسال درخواست